Møt Jon Våken, lillebroren til Jon Blund

I anledning FNs internasjonale dag for mennesker med funksjonsnedsettelser, den 3. desember, vil vi at du skal møte  broren til Jon Blund. Hans navn er Jon Våken.

Selv om Jon Blund i mange tiår har opplyst om alle barns rettigheter, slik at alle skal få sove godt om natten, så har det hatt motsatt effekt på broren. Jon Våken har nemlig sett at mange fortsatt trenger å få gjennomført sine rettigheter, som andre har kunnet sove på.

Konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne ble iverksatt for ti år siden, og ratifisert av Norge i 2013. De første rapportene er sendt til FN om hva vi har oppnådd, men fortsatt må mye gjøres.

Jon Våken har lest FN-konvensjonen og laget en kalender med 24 av artiklene.

1. Retten til Liv Artikkel 10
  22. Risikosituasjoner og humanitære nødssituasjoner Artikkel 11
  23. Frihet fra tortur/nedverdigende behandling (m.m) Artikkel 15
  24. Frihet fra utnytting, vold og misbruk Artikkel 16

Med hvilke virkemidler sikrer menneskerettighetene i dag?

Hvis du ble tildelt en menneskerettighet hver dag, gjennom en adventskalender bestående av 24 luker, hvilken rettighet ville du da sikret deg først? Tar du noen rettigheter mer som en selvfølge enn andre? Tar du for gitt at andre har disse rettighetene? Hvordan kan du og jeg sikre at alle har like muligheter?

I Norge er har forpliktelser overfor konvensjonen. Vi har blant annet et antidiskrimineringslovverk, IA-avtaler, krav til universell utforming i samfunnets offentlige bygg, teknologisk utvikling, samhandlingsreformer, mens blant annet interesseorganisasjonene driver holdningsarbeid.

Mange kamper kjempes om igjen. Det er viktig å ikke sovne.

– Hvis alle skal ha like rettigheter, bør vi se til alle virkemidlene som kan sikre disse menneskerettigheter lokalt og nasjonalt, der vi bor. Vi bør utvikle tjenestene våre og sikre et godt menneskesyn, der hver June og Jon kan være med på å opplyse hverandre. Med enda sterkere forpliktelser på tvers av sektorer kan vi forankre ideologien i større grad enn før. – Kanskje?

Så Tenn din lykt, trykk på lenken  og les Konvensjonen. Bli kjent med rettighetene. Det er årets kalendergave.

Ha en strålende feiring og god protest, til deg som deltar i markeringer av FN-dagen 3. desember 2018!