Nettkurs og podcast med Fagforbundet

Denne høsten har bydd på muligheter i form av nettkurs i samarbeid med Fagforbundet – og vi er bare så vidt igang!

En personlig assistent kan ikke ha hjemmekontor

Personlige assistenter er å anse som samfunnskritisk personell og kan ikke gjøre jobben sin hjemmefra. Fagforbundet har nå besluttet å tilby nettbaserte møter og fagdager for alle medlemmer som utfører tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven, uavhengig av profesjon.

De første nettbaserte fagseminarene vi har hatt til nå, har vært givende.

Så takk til deltakerne og Fagforbundet i Viken, Vestland, samt Fagakademiet i Trøndelag. Nå er jeg varmere i trøya og har tro på denne nye plattformen. Sjekk ut BPA-skolens egne nettkurs i høst her og følg med på nye nettmøter hos «Personlig Assistent i Fagforbundet» på Facebook.

Assistentenes erfaringer 2020

Jeg opplever at de fleste jeg har snakket med til nå har det bra i denne rare tida. Noen jobber lengre vakter, andre har fått mindre å gjøre. Noen har det som før. Andre er blitt mer bevisste på hva de gjør i fritida for å unngå smitte. Jeg har også intervjuet arbeidsleder, Marianne Trydal Skeie, som har delt nyttige råd til oss for en trygg BPA-drift i disse dager.

Trivsel og sikkerhet i en pandemi

Vi har minnet hverandre om å foreta risikovurderinger i denne pandemien. Dette kan bidra til å sikre nødvendig utstyr, opplæring, rutiner, trivsel og bemanning (se veiledning hos www.arbeidstilsynet.no).

Politikk og interessekonflikter

Om det ligger interessekonflikter mellom aktørene i BPA, bør vi drøfte disse nærmere i fellesskap. Da kan vi plassere ansvar og påvirke fremtidas BPA på et overordnet nivå utenom det som angår relasjonelle forhold i BPA-ordninga.  Gjennom f.eks. politisk påvirkningsarbeid og medlemskap i Fagforbundet tar vi eierskap til vår yrkestittel og viser respekt for og innlevelse i hva BPA skal være.

Bilde av tablet og bøker

Hva skjer med BPA-opplæringa i 2020-?

Jeg er høyt motivert av at BPA-opplæringa fortsatt er nyttig for dere jeg har møtt til nå. Samtidig er jeg sulten på å utvikle opplæringa i takt med tida vi lever i. Takk for alle som deler av erfaringer med oss.

Podcast om BPA!

I morgen er jeg invitert inn til Fagforbundet for å spille inn en podcast-episode med Marte Saugestad om BPA. Jeg vet at hun har laget mye spennende materiell til andre yrkesgrupper og at hun har intervjuet Hovedtillitsvalgt Morten Andresen i Uloba. Så dette gleder jeg meg til og er så takknemlig for å få bli med. Det blir veldig gøy!

Vi skrives eller ses på nett!

Vi er flere kursholdere i BPA-skolen nå, som tripper etter å møte dere!

Vi har samarbeid med blant annet arbeidsleder Ørjan Grut, vernepleier Birthe Høier og et par nye ansikter (2 kvinnelige arbeidsledere) som vil bli med på å gjøre kursene matnyttige for arbeidsledere og assistenter.

Velkommen!