Lenas BPA-hjørne!

Her finner du dikt og tankevekkende tekster av Lena Bjelland Pedersen. Hege Weimand Larsen i BPA-skolen rammer inn tekstene med relevant forskning eller faglige, juridiske, etiske og relasjonelle ståsteder som Lena berører med sine tekster.

Lena og assistenten Ole på padletur

Ulike perspektiver er viktig!

I februar 2021 vant Lena Bjelland Pedersen BPA-skolens skrivekonkurranse med diktet «Du», som du finner lenger ned på siden. Lena har mer på hjertet og har nå fått en egen bloggpost her.

Vi takker for engasjementet ditt, Lena, og de ærlige tekstene som gir oss ny innsikt, friske perspektiver og et bredere fokus på hva BPA kan være!

(Ta kontakt om du vil bidra med tekster du også! Her er ordet fritt!)

Om forfatteren

Lena Bjelland Pedersen har familie og barn, lever med diagnosen ME og har en personlig assistent. Hun har tidligere vært på TV2 God Morgen Norge der hun nominerte sin personlige assistent, Ole, som hverdagshelt! Mer om Lena i vår korona-bloggserie på side 4 her.

Wrong way – Right way – my way – står skrevet på et skilt

Rigide krav i BPA-ordninga

Lena undres over hvorfor reglene og kravene som stilles i dag er så rigide. Det var en kamp å bli trodd da hun søkte om BPA og hun beskriver reglene for BPA-ordninga som strenge. Hun er ikke helt fri til å leve på egne premisser og får ikke assistanse til alt. Hun og assistenten finner likevel ut av det meste sammen.

I diktet «du» lærer vi at en assistent kan komme tett på livet og føre til et trygt samarbeid som «går ut over stillingsbeskrivelsen». BPA byr på mange ulike relasjoner, fra ytterst profesjonelt samarbeid til veldig tett, vennskapelig og personlig. Dette beskriver Lena på en ekte, modig og troverdig måte.

Ja nettopp du.

Du som har vært en så stor del av livet mitt,

I så mange år, nå

Du som har vært med meg på veien

Til DU som har latt meg få «leve»

Fått nå mine mål

Og nådd mange av mine drømmer

Du som har sett gleden i

Hele min kropp, etter å ha lykkes

Du som har delt de gode minnene med meg

Du som bare ble stående der

Når legene på sykehuset ikke strakk til

Du som sto og kjente på

Fortvilelsen og maktesløsheten

Uten å kunne hjelpe.

Til du som sto der når det var kritisk

Og ikke kunne gjøre noe.

Men DET betydde SÅ MYE.

Tryggheten

Jeg visste du var der

Du jeg kan dele alle tårene mine med

Tårene av lykke, blir dobbelt så store, når de deles med deg

Fordi du klarer å glede deg over min lykke og mine mål

Tårene av fortvilelse og smerter renner lettere når de deles med deg

Du får tankene og frustrasjonen som stadig dukker opp

fordi jeg kun klarer å åpne meg for deg

Du, ja du

Du som er så langt mer enn en assistent

Du som holder meg oppe, når jeg er nede

Du som gir så mye

Å DU som betyr så innmari mye for livet mitt

DU

Jeg vil bare takke deg.

Av Lena Bjelland Pedersen, januar, 2021.

Lena i barnedåp med assistenten, Ole.

Lena skriver om å bytte på lederrollen. Går det an? Les mer her

Lena skriver mange dikt vi anbefaler å lese:

Skoa mine

et dikt om året som har gått med pandemien i en BPA-ordning

Livet på skinner

Frykt

Vi kan lære av hverandre!

Skriv til oss

Kommenter gjerne øverst i saken om du har innspill eller vil diskutere dette. Har du tanker og erfaringer med BPA som vi andre har godt av å vite om? Vi er opptatt av å lære av hverandre. Ta kontakt om du har kommentarer til denne bloggpostene eller om du vil skrive en tekst selv. Vi kan også intervjue deg om du ønsker det. Kontakt Hege på 930 189 95 eller hege@bpa-skolen.no