7 år siden første kurs 20.11.2020

I dag er det sju år siden det første kurset ble holdt i BPA-skolen.

Noen av BPA-skolens mange støttespillere

Det ble holdt i Sarpsborg på et hotell på Grålum, like ved der jeg bor.
Jeg husker godt hvor spent jeg var på om dette var noe jeg kunne klare. Jeg var mest opptatt av å utforske gode BPA-vilkår for både arbeidsleder og ansatte.
En tilbakemelding fra første kurs;

Jeg syns det var veldig fint at noen tenkte på at det kunne holdes et kurs for oss assistenter.

Men jeg var ikke først ut med å holde kurs i BPA. Jeg hadde lært masse av å snakke med folk i flere kommuner, i RO, i Uloba og i Dialogue i masterstudiet mitt. Ikke minst lærte jeg mye av å jobbe et år i Norges Handikapforbund. Der fikk jeg også prøve å ha et kurs om BPA, som var veldig lærerikt.

Så ble det mange telefoner til kommunene for å høre om de hadde BPA-ordninger jeg kunne tilby kurs for. Og de to første som svarte ja, var Frogn og Råde kommune. En lettelse å komme igang etter mange avslag.

Men jeg ville ikke gjøre alt alene. Kirsti Cath Dahle (bilde øverst t.h) og jeg startet å samarbeide året etter. Hun satt på nøkkelkunnskap om å lede BPA og hadde enormt med erfaring. Jeg elsket at hun også ville gi rom for stemmen til en undrende assistent, som meg.

Med årene har jeg fått lære masse og fått mye god støtte av mange unike aktører. Fagforbundet har gitt meg mange fine møter med medlemmer. Marianne Skattum har vist meg vei i jussen.

Noen av de jeg har møtt på veien er også med som kursledere i BPA-skolen, med ulik bakgrunn.
Dette fordi BPA er så mangt i dag og vi kan ha ulike ønsker om form og innhold i opplæringen. Du kan lese mer om de fine støttespillerne på BPA-skolen.no – Her er plass til flere også 😉

Jeg ønsker at BPA-skolen skal utvikles i takt med den tonen som settes av dere som kjemper for BPA. Og min største drøm er å en dag bli trygg nok til å gjøre dette foretaket til en ideell aktør med flere andre eiere.

Med korona stoppet jeg opp. Men takket være muligheten jeg fikk til å ha et webinar i NHF og så noen flere i Fagforbundet, har den digitale verden åpnet seg den og. Takk, alle som ønsker å møtes på kurs og viser vei.